Saturday 14 April 2012

Apakah teknologi yang terlibat........

Pembangunan Teknologi RadioRadio berdasarkan kajian James Clerk Maxwell, yang mengembangkan teori matematik gelombang elektromagnetik dan Heinrich Hertz, yang telah mencipta sesuatu peralatan untuk menjana dan mengesan mereka. Guglielmo Marconi, mengiktiraf kemungkinan menggunakan gelombang ini untuk sistem komunikasi 1 wayarles, memberikan 1 demonstrasi (1895) yang telegraf wayarles, menggunakan gegelung percikan Hertz sebagai pemancar 1 dan coherer Edouard Branly, (1 pengesan radio di mana yang konduktans antara dua pengalir bertambah baik oleh laluan arus frekuensi tinggi) sebagai penerima radio yang pertama. Jarak operasi berkesan sistem ini meningkat kerana peralatan telah dipertingkatkan, dan pada tahun 1901, Marconi berjaya menghantar surat S merentasi Lautan Atlantik menggunakan kod Morse. Pada tahun 1904, Sir John A. Fleming dibangunkan elektron tiub vakum yang pertama, yang dapat mengesan gelombang radio secara elektronik. Dua tahun kemudian, Lee de Forest mencipta audion, jenis triod, atau tiub tiga unsur, yang bukan sahaja gelombang radio yang dikesan tetapi juga dikuatkan mereka.


Teknologi radio Penyiaran


Teknologi penyiaran radio dan penyiaran radio termasuk radio analog digital radio,televisyen analog dan pelbagai bentuk televisyen digital untuk televisyen terestrial, televisyen satelit dan televisyen mudah alih atau pegang tangan.


Penyiaran radio adalah penggunaan ditubuhkan teknologi radio. Yang siaran pertama dianjurkan mengambil tempat pada tahun 1920. Kini terdapat banyak stesen radio penyiaran di seluruh dunia dengan menggunakan pelbagai jenis penghantaran. Penyiaran radio peralatan dari pemancar dan penerima untuk antena, studio dan pautan adalah boleh didapati secara meluas, walaupun dengan standard baru untuk penghantaran termasuk DAB Digital Radio dan DRM, peralatan baru diperlukan. Walau bagaimanapun AM serta sebagai FM dengan keupayaan RDS yang masih yang palingbanyak digunakan.


Internet


Email
Walaupun email sudah dianggap lama tapi penggunaannya amat sesuai dalam sebuah syarikat penyiaran radio. Ini kerana melalui email ia dapat membantu dari segi untuk mengetahui tindak balas pendengar secara rasional. 

Dengar secara dalam talian internet
Melalui cara ini, pendengar dapat mendengar siaran radio kami walaupun berada dimana-mana sahaja. Mencipta satu website khas yang dapat menghubungkan pihak kami dengan pendengar dengan lebih rapat. 


Laman sosial
Sebagai contoh yang paling mudah ialah Facebook mahupun Twitter yang sangat popular digunakan sekarang tidak kira kanak-kanak, remaja, dewasa dan lain-lain. Melalui ini dapat memeperluaskan lagi penyiaran radio itu.


Mengadakan website khusus
Ini penting kerana melalui ini kita dapat menuar-uarkan dengan lebih terperinci mengenai sesuatu perkara berkaitan siaran radio kami. Misalnya, penambah baikkan ataupun pertambahan slot baru dan lain-lain lagi. Di samping ingin mengetahui dengan lebih lanjut selera pendengar mengnai radio kami. Jadi penambah baikkan akan berlaku di situ supaya semua berpuas hati.


Media Elektronik dan Massa


Television
Membuat pengiklanan melalui televisyen supaya orang ramai tahu tentang kewujudannya dan sentiasa memberi gambaran positif untuk menarik minat orang ramai. Sentiasa tahu tentang perkembangan semasa yang digemari oleh pendengar.


Surat Khabar dan Majalah.
Memberi pendedahan dan mempromosikan syarikat siaran radio tersebut dari semasa ke semasa. Cara ini berkesan kerana ia dapat menarik minat melalui pengiklanan yang baik mewujudkan rasa ingin tahun kepada pembaca.

No comments:

Post a Comment