Thursday 12 April 2012

Contoh bagi Teknologi Komunikasi

Teknologi komunikasi terikat kepada ciptaan alat-alat telekomunikasi dan beberapa teknologi seperti telegraf, telefon, telegrafi wayarles, gelombang mikro radio, satelit, komputer dan rangkaian telekomunikasi.

Telegraf :
Peranti teknologi komunikasi utama yang pertama yang diciptakan adalah telegraf. Perkataan telegrafi  datang dari tele Yunani, jauh, dan graphein, untuk menulis. Meletakkan dua perkataan akar ini bersama-sama, telegrafi bermaksud ''writing at a distance''. Dengan menggunakan telegraf adalah untuk menghantar berita dalam jarak yang panjang dengan menggunakan kod yang terdiri daripada titik dan sengkang, yang menjadi dikenali sebagai kod morse.


Morse Code

Telegraph

Telefon : 
Telefon dicipta oleh Alexander Graham Bell. Telefon menjadi sangat popular di semua negara perindustrian. Kelajuan perkembangan ini perlahan hanya semasa peperangan krisis ekonomi. Tahun-tahun berikutnya, telefoni menjadi lebih banyak digunakan dan lebih teknikal. Apabila seseorang ingin membuat panggilan, orang yang bercakap pertama kepada pengendali, yang membuat sambungan secara manual di atas papan penyambung. Cara begini digunakan sehingga ke tahun 1889 apabila Almon B. Strowger mencipta satu sistem yang membolehkan setiap pelanggan untuk menubuhkan atau sambungan telefon sendiri.
 
Telefon

Telegrafi wayarles :
Penemuan pada tahun 1888 gelombang elektromagnet oleh Friedrich Hertz membuka cara baru menghantar maklumat. Hertz mungkin tidak membayangkan betapa pentingnya penemuan beliau akan berada di tahun dan dekad yang akan datang.
Telegrafi wayarles


Gelombang mikro radio : 
Pengenalan sistem pembawa gelombang mikro yang besar meningkatkan bilangan saluran suara satu litar. Ketuhar gelombang mikro telah dihantar melalui udara di sepanjang jalan yang garis-pandangan dari satu stesen ke stesen lain dan bukannya menggunakan kabel sepaksi.

 Gelombang mikro radio


Komunikasi Komputer :
Telekomunikasi mencapai satu dimensi baru apabila iadigunakan untuk menghubungkan komputer melalui rangkaian telefon.





Satelit : 
Rangkaian telefon merentasi lautan telah dilakukan melalui sambungan kabel dan gelombang mikro radio.


Rangkaian Telekomunikasi.: 
Rangkaian telekomunikasi telah berkembang dari manual ke automatik, dari mekanikal untuk elektronik, daripada wayar kepada pancaran cahaya (fiber optik), dari hanya suara ke suara, digital dan video.

Rangkaian Telekomunikasi


No comments:

Post a Comment